tisdag 6 juli 2010

Kvällsnjut på balkongen

Det är så ljuvligt att sitta på balkongen dessa härliga sommarkvällar. Och nu har jag äntligen hittat en bra inställning på min kamera som förmedlar denna mysiga stämning. Det börjar bli riktigt lummigt där nu, för att vara en balkong i skugga. Min japanska lykta sticker iväg fort och så även mina vita klockrankor (något jag absolut ska odla nästa säsong också), min kameleontbuske och min skuggviolruta.



En smultronplanta jag fått av en kompis skickar ständigt ut nya utlöpare som jag tänker jag ska sätta ner i krukor. Är det förresten någon som vet om man efter denna plantering kan kapa loss dom från moderplantan? Min första krasseblomma och kaprifolblomma uppenbarade sig 2 dagar efter midsommar och det är först nu jag skådar knoppar på lejongapen. Blommor på blomman för dagen lär jag få vänta på ett tag till. Det finns knoppar, men de verkar inte vilja blomma. Apropå blommor och när de blommar har jag beställt ett helt par underbara egenhändigt gjorda örhängen föreställande blommor av en vän, http://lottalosten.com/. På dom kan man välja om man vill att de ska ha öppna kronblad eller slutna, fiffigt va?;)





Igår var jag på jakt efter en humle, en vanlig humle. En humle som jag sätter mina förhoppningar till ska "grönska upp" min vänstra vägg som ligger i helskugga. Jag har testat pipranka, men den har på min balkong även svårt för halvskugga och så har jag testat murgröna som funkade bra förra året men som dog av den kalla vintern...i alla fall, att det kan vara så svårt att få tag i vanlig humle som växer som ogräs hos många. Jag besökte Plantagen-->ingen, Lödde Plantskola--> ingen, bara guldhumle. Sen blev jag desperat och körde inom blomsterlandet, men ingen humle fanns att hämta där heller. Jag hoppas verkligen att jag får låna en bil idag så jag kan göra ett besök på Skåneplantor. Dom kan man allt som oftast lita på. Med mig hem från mina besök fick jag självklart lite annat nyttigt: U- jord , citrusoregano, kruka till min sambos mammas (eller egentligen broderns tror jag) citrusträd som behöver planteras om, en vattenväxt, lecakulor och en liten krukstol som jag inte kunde bestämma mig för vad jag egentligen tyckte om, men som jag tror kan passa i omgivningen på balkongen:)

Från det ena till det andra. Årets midsommar har varit och nedan delar jag med mig av vad som hände då. Midsommar firades i en kompis mammas koloniträdgård, riktigt mysigt! Trodde ni att ni sett angripna äppelträd innan är det inget som förmodligen kan jämföras med de som fanns här. Kvällen utlovade god mat och härligt sällskap:)








Nu är det dags för mig att hitta på något så att det händer något idag på min lediga dag. Sen blir det nämligen jobb i 1 vecka i streck. Avslutar med en bild på en underbar gulldyna jag fick syn på i Alnarp. Hoppas ni får en fortsatt härlig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar